Czyste powietrze na halach produkcyjnych

Oświetlenie pomieszczeń dydaktycznych

artykuł promocyjny


Oświetlenie sali lekcyjnej jest wbrew pozorom jednym z trudniejszych zadań dla projektanta. Ważną rolę odgrywa tu przede wszystkim doświadczenie, wyobraźnia oraz estetyka dobranego oświetlenia. Oświetlenie pamieszczeń w szkole czy uniwersytecie powinno zapewnić wygodę widzenia, czyli zdolność rozróżniania szczegółów bez nadmiernego zmęczenia wzroku, umożliwić sprawne wykonywanie czynności takich jak czytanie, pisanie oraz zapewnić uczniom i nauczycielom swobodne warunki pracy, gdzie wymagane jest duże skupienie. Niewłaściwe zastosowanie opraw i źródeł światła może powodować zaburzenia w koncentracji, a także wykształcenie i utrwalanie wad wzroku i układu nerwowego człowieka. Ważne jest zatem stworzenie takich warunków dla przekazywania informacji, by praca w pomieszczeniach dydaktycznych była zarówno efektywna jak i przyjemna.

Oświetlenie w szkołach

fot.: Regiolux

 

Poziom oświetlenia natężenia

 

Oświetlenie polskich szkół na ogół odbiega od wymagań stawianych przez polską normę PN-EN-12464-1. Zgodnie z normą PN-EN-12464-1 natężenie oświetelnia powinno wynosić:

  • w ciągach komunikacyjnych (na korytarzach, klatkach schodowych) - 100 lx
  • w holu wejściowym i stołówkach - min. 200 lx
  • w salach i klasach, które przeznaczone są do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem komputerów, w pokojach nauczycielskich i salach sportowych - min. 300 lx
  • w salach przeznaczonych do zajęć praktycznych, pracownie artystyczne, laboratoria , biblioteki i sale, w których odbywają się zajęcia wieczorami - min. 300 lx
  • pracownie rysunku technicznego - min. 750 lx

 

Współczynnik odbicia światła


Ilość światła i jego rozkład na polu zadania wzrokowego (np. na blatach ławek, stołach laboratoryjnych itd.) jest uzależniony w dużym stopniu od współczynników odbicia, jakimi charakteryzują się ściany, sufit i podłoga. Zakresy użytecznych współczynników odbicia światła dla podstawowych powierzchni wnętrza są następujące:

  • dla ścian: 0,2-0,4
  • dla podłóg: 0,5-0,8
  • dla sufitu: 0,7-0,9
  • duże powierzchnie (meble, urządzenia): 0,2-0,7

 

Olśnienie


Bardzo ważne przy projektowaniu jest też unikanie efektu olśnienia, czyli stanu, w którym odczuwa się niewygodę albo zmniejszona zdolność do rozpoznawania przedmiotów poprzez niewłaściwy rozkład luminacji.
Efekt olśnienia jest, innymi słowy, efektem oślepienia przez źródło światła, które może doprowadzić do problemów w widzeniu i męczenia wzroku. Szczególnie jest to istotne w przypadku oświetlenia stanowisk z komputerami, gdzie oprawy powinny być wyposażone w odpowiednio ukształtowane rastry i umieszczane równolegle do linii obserwacji ekranu. Światło sztuczne stosuje się jako uzupełnienie światła dziennego, dlatego do opraw oświetleniowych powinno się używać źródeł światła o temperaturze barwowej ok. 4000K, wpływającej korzystnie na komfort pracy.

 

Wskaźnik oddawania barw

 

Wskaźnik oddawania barw odpowiada za prawidłowe odwzorowanie kolorów i właściwy kontrast barw. Oznaczany jest skrótem Ra w skali od 0-100. Im wartość jest wyższa, tym odzwierciedlenie barw, jest dokładniejsze i lepsze, czyli przedmioty wyglądają bardziej naturalnie. W szkołach wskaźnik ten powinien wynosić Ra 80 lub więcej, W związku z tym, że poprzez zwiększające się w czasie zabrudzenie eksploatowanych pomieszczeń, opraw oświetleniowych, a także zmniejszającą się skuteczność źródeł światła, poziom natężenia ulega obniżeniu, w projektach oświetleniowych należy przyjmować odpowiednią wielkość współczynnika zapasu. Wartość współczynnika zapasu zależy także od przyjętego systemu konserwacji oświetlenia.

Oświetlenie w szkole Oświetlenie w placówkach dydaktycznych Oświetlenie przedszkoli

fot.: ES-SYSTEM

Badania przeprowadzone przez wiele niezależnych organizacji, w tym między innymi przez Fundację na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii oraz Fundację Poszanowania Energii potwierdziły pilną konieczność modernizacji oświetlenia w większości polskich szkół.

Oświetlenie w placówkach medycznych

fot.: Trilux

Ocenia się, że z ogólnej liczby ok. 25 000 szkół w Polsce jedynie ok.10% posiada oświetlenie spełniające wszystkie podstawowe kryteria. W pozostałych szkołach oświetlenie na ogół znacząco odbiega od pożądanych. W szkołach oświetlanych zwykłymi żarówkami (liczba takich szkół oceniana jest na 5 000), natężenie oświetlenia w klasach rzadko przekracza 150 luxów - a jest to połowa wartości wymaganej przez obowiązującą normę. Wśród przebadanych szkół były i takie, w których natężenie oświetlenia nie przekraczało 80 luxów. W nowszych szkołach, oświetlanych świetlówkami, natężenie oświetlenia było na poziomie 200 - 250 luxów. Stosowane tu były jednak najczęściej oprawy oświetleniowe bez żadnych dodatkowych przesłon poprawiających wygodę widzenia - oprawy typu belka montażowa. Sytuacja taka oznacza, że istnieje pilna konieczność inwestowania w prawidłowe oświetlenie naszych szkół - im prędzej nastąpi tego realizacja, tym lepiej dla dzieci.

Oświetlenie pomieszczeń dydaktycznych

 

 

Cechy charakteryzujące dobre oświetlenie w szkole

 

Co oznacza „prawidłowe oświetlenie”? By odpowiedzieć na to pytanie trzeba określić cele jakim ma służyć. Wybór właściwego rozwiązania oświetlenia zależy od wielu czynników, z których najważniejsze wynikają:

  • ze zjawisk fizjologicznych (gdy wykonanie określonego zadania wymaga dobrych warunków widzenia),
  • ze zjawisk estetycznych (kiedy celem oświetlenia jest wywołanie określonego nastroju),
  • ze zjawisk ekonomicznych (stanowiących podstawę wybrania gospodarczo najwłaściwszego oświetlenia, które zapewnia osiągnięcie założonego efektu przy najniższych kosztach).


Dobre oświetlenie w szkole będzie charakteryzowało się spełnieniem przytoczonych powyżej wymagań oświetleniowych.


Prawidłowe oświetlenie powinno zapewniać:

  • pełną zdolność rozróżniania szczegółów,
  • sprawne spostrzeganie pozbawione ryzyka dla człowieka,
  • komfort psychiczny, uczucie przyjemności.

Oświetlenie szkoły

fot.: HSK LEDY

Oświetlenie o tak dobranych cechach powinno mieć właściwe cechy ilościowe i jakościowe. Cechy te są wyrażane wartościami odpowiednich wielkości, zależnie od warunków i przeznaczenia stosowania oświetlenia. Przy oświetlaniu wnętrz najważniejszymi wielkościami są:

  • poziom natężenia oświetlenia na polach pracy i w ich otoczeniu,
  • równomierność oświetlenia na polach pracy i w ich otoczeniu,
  • olśnienie przykre, bezpośrednie (pośrednie) i odbiciowe,
  • rozkład luminancji w otoczeniu,
  • barwa postrzegana światła, oddawanie barw.


Stosowany sprzęt oświetleniowy powinien być sprzętem nowej generacji, o dobrych cechach oświetleniowych i energetycznych. Użycie takiego sprzętu jest podstawowym (ale nie jedynym) warunkiem uzyskania oświetlenia wydajnego energetycznie, tzn. oświetlenia o zminimalizowanym zużyciu energii elektrycznej, bez uszczerbku jednak dla wymaganych cech jakościowych

 

 

Typowe sposoby oświetlania pomieszczeń w szkole

 

Realizacja oświetlenia powinna być wyłącznie wynikiem profesjonalnego projektowania. Preferowanym rodzajem źródeł światła do oświetlania pomieszczeń w szkole (klas, korytarzy, szatni itp.) są świetlówki led. Pożądane jest stosowanie elektronicznych układów stabilizacyjno-zapłonowych i możliwość regulacji strumienia świetlnego. W warunkach stałego rozmieszczenia ławek w klasach zalecane są świetlówki liniowe. Wykorzystywane są różne odmiany świetlówkowych opraw oświetleniowych - wbudowywane w sufit, nasufitowe i do podwieszania pod sufitem. Bryły fotometryczne tych opraw są umiarkowanie ukierunkowane, o ograniczonej luminancji w tzw. strefie chronionej, celem ograniczenia olśnienia.

Oświetlenie do szkół

fot.: Trilux

 

Badanie opłacalności stosowania sprzętu wydajnego energetycznie

 

Badając celowość przeprowadzenia modernizacji należy wziąć pod uwagę:

  • obecny stan oświetlenia obiektu, a zwłaszcza jego dostosowanie do wymagań (określonych w przepisach),
  • stan istniejących urządzeń oświetleniowych i instalacji z tym związanych,
  • w przypadku, gdy modernizacja jest konieczna, należy określić jej zakres uwzględniając zastosowanie źródeł światła wydajnych energetycznie.


O wyborze wariantu modernizacyjnego powinna decydować analiza techniczno-ekonomiczna, przy sporządzaniu której należy uwzględnić:

  • parametry źródeł światła i stosowanych do nich opraw,
  • przewidywaną trwałość i niezawodność urządzeń oświetleniowych,
  • komfort pracy i zdrowie ludzi,
  • spełnienie wymagań technicznych oświetlanych powierzchni,
  • nakłady finansowe na modernizację,
  • oszczędność energii elektrycznej i jej koszt zakupu,
  • koszty konserwacji urządzeń oświetleniowych w bieżącej eksploatacji.


Reasumując, na początek modernizacji oświetlenia, warto wymienić oprawy oświetleniowe i źródła światła tam, gdzie jest to bardzo ważne ze względu na intensywność i trudność pracy wzrokowej, jak np. w pomieszczeniach z monitorami komputerowymi, w pracowniach przedmiotów ścisłych bądź w klasach, gdzie uczą się najmłodsze dzieci.

 

 

Oprawy oświetleniowe marki ELGO proponowane jako oświetlenie pomieszczeń dydaktycznych

 

Oferta ELGO to asortyment o nowoczesnym wzornictwie, estetyce wykonania i wysokich parametrach technicznych spełniających polskie normy, które dokumentują stosowne certyfikaty i atesty, jak również szereg nagród i wyróżnień przyznanych przez ekspertów w dziedzinie oświetlenia. Posiadanie certyfikatu ISO 9001 gwarantuje wysoką jakość i solidność produktów, co znajduje odzwierciedlenie w zadowoleniu klientów i wpływa na dalszy rozwój firmy.

Starając się wyjść naprzeciw wyzwaniom, jakie niesie współczesny rynek i zaspokoić wymagania obecnych i potencjalnych klientów, zakłady Elgo produkują szereg opraw o nowoczesnych rozwiązaniach technicznych, doskonale sprawdzających się w wielu placówkach oświatowych, zarówno jako oświetlenie klas, korytarzy szkolnych czy pomieszczeń gospodarczych, tj. szatni, łazienek, klatek schodowych itp.

 

Oprawy oświetleniowe marki ELGO proponowane jako oświetlenie pomieszczeń dydaktycznych

 

Do oświetlania pomieszczeń dydaktycznych można zastosować oprawy oświetlenia wnętrzowego ELGO-LUMINA typu OKW1 z kloszem (satynowanym lub ryflowanym) doskonale przepuszczającym światło, czy nowy typ opraw ELGO-ECO typu OWF1 (z satynowanym kloszem) i OWF2 (z dekoracyjnym rastrem z poliwęglanu), które są następczyniami popularnych opraw OWF.

Do oświetlania tablic szkolnych Elgo polecają specjalnie skonstruowane w tym celu oprawy ELGO-MIX typu OSOm z kierunkowym odbłyśnikiem aluminiowym i przesłoną z blachy perforowanej, które korygują rozsył światłości i znajdują zastosowanie szczególnie w oświetlaniu powierzchni pionowych.

W pracowniach komputerowych doskonale sprawdzają się oprawy rastrowe ograniczające olśnienie na monitorach komputerów. Są to głównie oprawy nasufitowe typu ONR do standardowych świetlówek T8 czy nowoczesne oprawy ELGO-PERFECTA typu ORT5 nasufitowe lub zwieszane na linkach - do świetlówek T5, jak również oprawy do wbudowania w sufity podwieszane - typu OSR (dla modułów 600x600 i 625x625), a także charakteryzujące się tzw. "miękkim światłem" pośrednim - typu OSS i OSs (dla modułu 600x600).

Ciekawa forma opraw ELGO-GAMA typu ONC i ONCr pozwala na ich zastosowanie głównie w pomieszczeniach reprezentacyjnych w szkole: gabinetach, pokojach nauczycielskich i salach konferencyjnych.

Oprawy do oświetlania wnętrz marki ELGO są bardzo ekonomiczne w eksploatacji i konserwacji. Wyposażone są w osprzęt tradycyjny (stateczniki indukcyjne) lub elektroniczny - w zależności od wymagań klientów. Elektroniczny układ stabilizacyjno-zapłonowy zapewnia szybki zapłon bez migotania, pracę bez szumu i efektów stroboskopowych, natychmiastowe wyłączenie uszkodzonej lampy. Dzięki zastosowaniu układu elektronicznego zmniejszają się koszty konserwacji opraw oświetleniowych i źródeł światła, dzięki dużej trwałości lamp i mniejszej częstotliwości ich wymiany. Oprawy te można montować bezpośrednio do sufitu lub umieszczać je na zwieszakach linkowych lub rurkowych.


 

Opracowanie: Redakcja
Źródło: Elgo
Zdjęcia: Trilux, Regiolux, HSK LEDY, ES-SYSTEM


Zobacz także
TUGRA - oprawa z wymiennymi modułami IoT. Szkielet inteligentnych budynków od Trilux

TUGRA - oprawa z wymiennymi modułami IoT. Szkielet inteligentnych budynków od Trilux

Internet rzeczy, w skrócie IoT jest koncepcją, o której część osób... ¬ więcej...
 
Wyzwania w oświetleniu domowego biura

Wyzwania w oświetleniu domowego biura

Zasady dotyczące jakości oraz ilości światła przypadającego na metr kwadratwy dotyczą... ¬ więcej...
 
Inteligentne światło w biurze z oprawą Kayak

Inteligentne światło w biurze z oprawą Kayak

Oświetlenie jest jednym z najistotniejszych elementów przekładających się na... ¬ więcej...
 
All rights reserved © 2004-2024 instalacjebudowlane.pl      |      Powered by strony www introNet
Facebook